21 жовтня 2015 року в НУ «Львівська політехніка» Міжнародний інститут освіти, культури та зв’язків з діаспорою провів круглий стіл «Психоемоційний стан українських дітей у сучасних кризових умовах», у рамках роботи якого відбулося обговорення результатів проекту «Життя – Тобі…».
Цей круглий стіл став завершальним етапом проекту «Життя – Тобі…», реалізованого МІОКом спільно з норвезько-українською громадською організацією «Maidan Norway» за підтримки Міністерства закордонних справ Норвегії під егідою Міністерства освіти і науки України.
Модератор заходу Оксана П’ятковська, науковий співробітник МІОКу, від імені Ірини Ключковської, директора МІОКу, привітала учасників круглого столу, коротко розповіла про результати проекту «Життя – Тобі…» та мету заходу.
Учасників круглого столу привітали: Роман Корж, проректор з науково-педагогічної роботи НУ «Львівська політехніка», Оксана Юринець, народний депутат України, Христина Береговська, в. о. директора департаменту з питань культури, національностей та релігій Львівської обласної державної адміністрації, Володимир Лис, начальник служби у справах дітей Львівської обласної державної адміністрації та Андерс Глитти, представник громадської організації «Maidan Norway» в Україні.
У роботі круглого столу взяли участь науковці, фахівці з галузі психології, які мають досвід роботи з дітьми, шкільні психологи, соціальні педагоги, зокрема Галина Католик, завідувач кафедри психології Українського католицького університету, член Європейської асоціації психотерапії, Зоя Романець, доцент кафедри теоретичної і практичної психології Інституту права та психології НУ «Львівська політехніка», Тетяна Партико, доцент кафедри психології філософського факультету Львівського національного університету імені. І. Франка, Марія Перун, асистент кафедри психології філософського факультету Львівського національного університету імені. І. Франка, Оксана Рубай, директор Львівського міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
На круглому столі МІОК презентував результати проведеного кількісно-якісного контент-аналізу робіт, що були подані до участі у конкурсі «Життя – Тобі…». Чисельність робіт (понад 7 тис.), а також географія учасників засвідчили перспективність і практичну цінність аналізу отриманих робіт. Це дослідження показало, що діти різних вікових категорій по-різному реагують на події, які відбулися в Україні протягом 2014-2015 рр., зокрема з віком зростає песимізм, сум, відчуття болю та горя, почуття вдячності бійцям АТО та майданівцям. У географічному розрізі також спостерігаються певні особливості: якщо автори з Донецької області найбільше пишуть про толерантність, зміни, реформи, європейські цінності, то творам з Одеської області притаманна тематика миру, безпеки, Криму, а також описи боїв, поранень, смерті тощо.
Результати дослідження, яке провели науковці МІОКу, та його актуальність високо оцінила Галина Католик: «Був час, коли в державі не чули наших голосів про те, що дітям важко, не чули про трагедію дитячих душ в стані війни, не розуміли наслідків того, що діти відпрацьовуватимуть війну все життя». Психолог розповіла про особливості роботи з дітьми в кризових умовах, про різні поведінкові типи в дітей 2-6 років та в дітей шкільного віку внаслідок пережитих трагічних подій: «Старші діти переживають трагедію так само, як дорослі. Це правильна реакція організму на стрес. Малі діти в міру будови психоемоційних зв’язків ще не можуть до кінця усвідомити всього трагізму, сприймають життя відщеплено, ніби в казці. І найбільша небезпека для них в тому, що вони відпрацьовуватимуть отриману травму як сценарій життя». Галина Католик також розповіла і про небезпеки для тих, хто лише спостерігає зі сторони, не будучи свідком трагічних подій: «Коли людина в ситуації, вона має право дії, право розрішення ситуації. Це допомагає. Гірше тим, хто бачить все з екранів телевізорів і, сприймаючи загрозу, нічого не може зробити. Ті, що пережили, не завжди потребують допомоги психолога. Часто трансформація травми перетворюється для людини в ресурс, що робить її сильнішою і витривалішою».
Професійні коментарі психологів щодо результатів дослідження, проведеного МІОКом, підтверджують те, що число психологічно травмованих внаслідок війни дітей дуже велике, а в зоні ризику перебувають також і діти, які «бачили війну» лише по телевізору.
Учасники круглого столу, обговорюючи способи допомоги дітям в кризових ситуаціях, погодилися з тим, що потрібно насамперед забезпечити навчальні заклади достатньою кількістю компетентних психологів, які б працювали системно, здійснюючи профілактичну роботу.
Фахівці ділилися досвідом та порадами щодо організації ефективної роботи з дітьми в кризових умовах.
Зоя Романець, доцент кафедри теоретичної і практичної психології Інституту права та психології НУ «Львівська політехніка», висловила думку, що варто було б по всій Україні здійснювати моніторинг важких випадків проявів посттравматичних реакцій у дітей, щоб розробити рекомендації для вчасного реагування та допомоги дітям.
Марія Перун, асистент кафедри психології філософського факультету Львівського національного університету імені. І. Франка, наголосила на ефективності арттерапії – дієвого методу у роботі з дітьми, які переживають психологічну травму.
Тетяна Партико, доцент кафедри психології філософського факультету Львівського національного університету імені. І. Франка, сказала про небезпеку «синдрому» байдужості до нещастя, який як захисна реакція організму з’являється в дітей, які тривалий час спостерігають за трагічними подіями.
Психологи зазначали, що важливою є також робота з батьками, приклад яких наслідують діти.
Всі пропозиції, отримані від учасників круглого столу, будуть передані безпосередньо у відповідні структури і враховані при розробці і вдосконаленні законодавчих актів та інших документів, а також стануть стимулом для наукового опрацювання і вироблення практичних рекомендацій відповідними фахівцями – психологами, соціальними працівниками, педагогами.