Освіта

27 березня, 2025

Українські діти за кордоном: чи збережуть національну ідентичність? Нові дослідження

Радіо “Свобода”, Галина Терещук

“ЛЬВІВ – Як зберегти національну ідентичність тих, хто вирішив чи планує залишитися за кордоном, щоб вони не втратили контакт з Україною? Як втримати українських дітей у полі глобальної української спільноти і допомогти українознавчим школам за кордоном? Скількох дітей охоплюють суботні та недільні школи? Про це мовилось під час Міжнародного симпозіуму «Українська освіта за кордоном: місія та візія», організованому Міжнародним інститутом освіти, культури та зв’язків з діаспорою Національного університету «Львівська політехніка» (МІОК).

За даними звіту Уповноваженого Верховної Ради з прав людини «Вимушені переміщення за кордон», станом на кінець 2024 року у європейських країнах зареєстровано понад 6,3 мільйона українських громадян як осіб, що потребують тимчасового міжнародного захисту. Ще майже 560 тисяч українських громадян – за межами Європи.

Близько 1,4 мільйона дітей шкільного віку через війну перебувають за кордоном. Зміна середовища, життя в іншомовному суспільстві, невизначеність сімей у питанні – «повертаємося чи залишаємося» –викликає стрес у дітей, за словами психологів. Учні відвідують суботні та недільні українські школи, водночас навчаються онлайн в українських або ж у місцевих у країні перебування.

МІОК провів ґрунтовне дослідження на тему «Українські суботні і недільні школи за кордоном: відповіді на виклики війни». Були опитані 25 керівників українознавчих шкіл у п’яти країнах ‒ Великій Британії, Іспанії, Німеччині, Польщі та Чехії. Власне це ті держави, які, за даними ООН, від початку повномасштабної війни Росії проти України прийняли найбільше воєнних мігрантів-українців.

Українські біженці поділяються на дві категорії: ті, які послуговуються за кордоном в родині лише українською мовою і вона пріоритетна у вихованні дітей. А друга групу українських біженців дотримується ситуативної мовної політики, тобто у родині розмовляють українською і російською, можуть використовувати і третю мову.

Під час дослідження намагались з’ясувати, з якими психологічними викликами зустрічаються діти, які живуть поза межами України, наскільки методи «русского міра» впливали та впливають на почуття закомплексованості українських дітей і їхніх родичів.”

Більше – за лінком https://www.radiosvoboda.org/a/mova-identychnists-ukraine-dity/33360990.html