Пропозиції учасників Світових кафе в межах Третього світового форуму українознавчих суботніх та недільних шкіл (21–23 серпня 2024 р.)

Під час форуму було проведено шість Світових кафе. Учасники працювали у невеликих групах і обговорили такі актуальні питання:

  1. Творення та збереження українського середовища. Взаємодія вчитель – батьки – діти. Як втримати дітей в українській школі за кордоном? Як залучати батьків до життя школи? Ваші рекомендації.
  2. Робота у класах з дітьми з різними рівнями володіння українською мовою (діаспора та вимушені мігранти – україномовні та російськомовні). Що ви рекомендуєте?
  3. Що робити, щоб українська мова як іноземна стала навчальним предметом у школах за кордоном?

Пропозиції

Отож, для формування українського середовища (питання 1) учасники пропонують:

  • залучати церковні громади до об’єднання та інформування про школи;
  • створити батьківські комітети;
  • організувати цікаві гуртки за інтересами дітей і батьків (батьки як приклад для дітей);
  • проводити українські читання для батьків;
  • створити БібліоХаб та створити електронну базу книг;
  • залучати батьків до допомоги школі, зважаючи на їхню професійну діяльність;
  • підтримувати та використовувати талантів батьків;
  • залучати батьків до проведення уроків;
  • надати батькам можливість бути волонтерами-асистентами;
  • запрошувати батьків на уроки з християнської етики;
  • запровадити спільні заняття для батьків і дітей з вивчення історії України;
  • організувати спільні уроки з батьками, проводити цікаві квести, спільні воркшопи, виступи;
  • створити комітети самоврядування для старшокласників;
  • залучати старшокласників до навчання молодших;
  • створити проєкт «Родинне дерево» з метою розвинути інтерес до учня, родини та країни;
  • організувати написання віршів, оповідань, казок у співавторстві учнів і батьків;
  • сприяти мотивації навчальної діяльності старшокласників: видавати сертифікати, атестати, дипломи, посвідчення амбасадора української культури тощо, які б можна були використати на наступному етапі здобування освіти чи у майбутній професії;
  • організовувати спільні змагання, турніри, поїздки та екскурсії в музеї, театри, зоопарки, походи в гори, посиденьки на природі тощо;
  • налагодити позитивну взаємодію дітей діаспори та дітей з України, які приїхали після повномасштабного вторгнення;
  • проводити конкурси, ярмарки, свята, концерти між учасниками українознавчих шкіл за кордоном та в Україні за підтримки уряду України (в т. ч. фінансування);
  • оприлюднити інформацію про школу, вести сторінку у соціальних мережах;
  • допомагати батькам в отриманні юридичних консультацій та комунікації з місцевою владою;
  • створити єдине мовне середовище у школі на засадах взаєморозуміння, формувати українські осередки, місця зустрічей;
  • спільно святкувати День української писемності та мови й інші державні та релігійні свята;
  • шукати нестандартні форми привернення уваги до української мови.

Для роботи у класах з дітьми з різними рівнями володіння українською мовою (питання 2) освітяни рекомендують:

  • залучити помічника вчителя;
  • розділити дітей на групи (за рівнем володіння українською мовою), де учні були б у ролі асистентів;
  • напрацювати різноманітний навчальний матеріал для роботи на уроці, вдома та самостійної підготовки на актуальні теми;
  • організовувати впродовж тижня додаткові заняття (онлайн) для дітей, які погано володіють українською мовою;
  • організувати роботу учнів у парах для розвитку мовлення;
  • організовувати спільне читання цікавих текстів, обговорення книг, фільмів, відео;
  • максимально застосовувати в роботі методично-навчальні інновації та позитивний досвід освітніх закладів країн проживання;
  • співпрацювати та обмінюватися ідеями між вчителями.

А щоб українська мова як іноземна стала навчальним предметом у школах за кордоном (питання 3) вчителі пропонують:

  • спонукати українознавчі суботні та недільні школи до взаємодії;
  • розробити та сертифікувати стандартизовані програми з української мови як іноземної та звернутися до наукових інституцій із запитом про створення навчальних матеріалів з УМІ у друкованому та цифровому варіантах;
  • створити атмосферу довіри та взаємодії шкіл і влади, налагодити тісну співпрацю з місцевою владою та Міністерством освіти країни перебування, українськими громадами, організаціями та посольствами;
  • поширювати українство через дипломатичні канали;
  • залучати до співпраці сертифікованих викладачів.